Friday, September 1, 2023

Suri rumah atau berkerja I

Semalam aku borak dengan suami pasal ni lah. Patut ke tak patut aku kerja. Sebenarnya aku macam trigger tengok kawan kat luar sana yang jadi wanita bekerja. Bila tengok diri sendiri, alahai suri rumah. selekeh, tak berdandan, tak bergaya, takda achievement, lagi sedih tak berduit. Aku cuma down sendiri. 

Mungkinkah kalau aku kerja, life get better? senang nak beli apa apa barang. Barang pon sekarang mahal. Nak keluar 200 300 pon sayangnya duit. Boleh tolong ekonomi rumah tangga. Yeke ? Tapi bila berdiskusi dengan suami, lagi banyak alasan yang buat aku tak boleh bekerja daripada pergi kerja. Anak anak aku belum sekolah rendah lagi, jadi daycare swasta mesti bajet dalam RM1200 ke RM1800 untuk 2 orang full daycare. Sekurang kurangnya gaji aku kena 3K+++ baru berbaloi. Apatah lagi umur aku dah 35 tahun. Jadi suri rumah pon dah 6 tahun. Nak cari kerja office normal hour mesti gaji basic je. tah yeke dah lama tak cari kerja aku pun tak tahu. Kalau nak senang cari kerja, kena cari kerja dalam bidang retail lah. Tapi bidang retail ni memang kena kerja shift. karang siapa pulak nak kutip anak anak aku kat taska ke, kat sekolah ke, schedule suami memang tak boleh usik, sbb dia sendiri kerja shift. Tak boleh kacau sbb suami pencari nafkah utama kan...

Aku bukan nak negative thought, cuma fikiran dan perasaan tu ada masa datang sendiri. Tengok achievement orang lain, tapi aku macam, what am i doing now ? basuh pinggan tiap tiap hari tak pernah habis, siapkan laundry yang sentiasa penuh, hari hari pikir nak masak apa, bila nak keluarkan ikan ayam beku... pergi pasar beli ikan, ayam, sayur... aaaah dah 6 tahun rutin ni. Belum hiruk pikuk anak anak lagi.

Ntah lah, sedih juga takda apa apa achievement daripada diri sendiri. 


bersambung... 


xoxo

nurul.

No comments:

Post a Comment